Apps aanmaken

📘

Zelf een App aanmaken met de Editor

Deze handleiding helpt je op weg bij het aanmaken en configureren van Apps. Goed om te weten: er zitten verschillen in de mogelijkheden per App. Deze handleiding maakt gebruik van een Dashboard, maar een MapTour of andere App zal een aantal kleine verschillen vertonen in het aanmaken van schermen, en andere mogelijkheden hebben qua keuze in bv. Blocks en lay-outs.

Zorg allereerst dat de gewenste App en de nodige Blocks in de gewenste omgeving geïnstalleerd zijn. Zie hiervoor de handleidingen onder GeoApps Store.

Daarnaast moet de gewenste Branding (huisstijl) al zijn aangemaakt alvorens de App gemaakt kan worden. Zie de handleiding Branding voor meer informatie over het aanmaken van een nieuwe huisstijl. Het is ook mogelijk een bestaande huisstijl van het betreffende App type te gebruiken en later een nieuwe huisstijl toe te passen.

App aanmaken

Via de Startpage kan gemakkelijk een App worden aangemaakt, zie Figuur 1.

  1. Ga naar de Startpage van de gewenste omgeving.
  2. Selecteer Nieuwe App en kies het gewenste App type.
305

Figuur 1 - Nieuwe App aanmaken in de Startpage.

Allereerst moeten de initiële instellingen

  1. Kies het Project.
  2. Kies de Branding.
  3. Geef de App een naam.
  4. Geef eventueel een omschrijving.
  5. Vul de URL naar wens aan.
  6. Kies de Startpage visibility:
  • Verborgen: wordt altijd op Startpage verborgen.
  • Zichtbaar: wordt altijd op Startpage weergegeven.
  • Verborgen voor niet-ingelogde gebruikers, zichtbaar voor ingelogde gebruikers: wordt alleen voor ingelogde gebruikers weergegeven op Startpage.
  • Verborgen voor ingelogde gebruikers, zichtbaar voor niet-ingelogde gebruikers: wordt alleen voor niet-ingelogde gebruikers weergeven op Startpage. (Bijvoorbeeld voor Apps die uitleg geven aan gebruikers die nog moeten registreren).
  1. Vink aan of de App openbaar moet zijn.
  2. Vink aan of de App de standaardapp in het project moet zijn.
  3. Klik op 'Opslaan'.
1920

Figuur 2 - Basisinstellingen voor het aanmaken van een nieuwe App.

Eerste scherm aanmaken

Na het opslaan van de basisinstellingen voor de App, verschijnt er een overlay waarmee de schermlayout van het eerste scherm gekozen dient te worden.

  1. Kies de gewenste schermlayout.
  2. Klik op '+Toevoegen'.
367

Figuur 3 - Kiezen van lay-out voor eerste scherm.

Het scherm is nu aangemaakt. Vervolgens kan de schermnaam aangepast worden door ernaast op het potloodje te klikken. Zie Figuur 4 (a voor Dashboard, b voor MapTour).

Figuur 4a - Aanpassen van schermnaam in Dashboard

Figuur 4a - Aanpassen van schermnaam in Dashboard.

Figuur 4b - Aanpassen van schermnaam in MapTour

Figuur 4b - Aanpassen van schermnaam in MapTour.

Nu het scherm is aangemaakt en de gewenste naam heeft, hoeven alleen de juiste blokken nog te worden geconfigureerd.

Blocks configureren

De Blocks dienen nu te worden gekozen en geconfigureerd. Klik hiervoor in een Block op het plusje.
Vergeet tussentijdse wijzigingen niet op te slaan met de groene knop rechtsboven! Met de blauwe 'Open app'-knop hiernaast kan de App geopend worden.

Figuur 5 - Nieuw leeg scherm.

Figuur 5 - Nieuw leeg scherm.

Het volgende overzicht verschijnt. Zie Figuur 6.
Kies hier het gewenste type Block en klik op '+Toevoegen'. Zie de handleidingen onder Blocks voor meer toelichting per Block. Als hier Blocks ontbreken, moeten ze nog worden geïnstalleerd vanuit de GeoApps Store. Voor meer toelichting zie GeoApps Store.

373

Figuur 6 - Overzicht van de verschillende Blocks.

Herhaal de stappen van Figuur 5 & 6 totdat alle Blocks naar wens zijn ingevuld.

Schermen toevoegen en volgorde aanpassen

Als alle Blocks in het scherm geconfigureerd zijn, is het uiteraard mogelijk meer schermen aan te maken. Selecteer hiervoor de knop '+Nieuw scherm' rechtsboven en herhaal de stappen vanaf Figuur 3.

Wanneer er meerdere schermen zijn aangemaakt kan de volgorde worden gewijzigd door op 'Schermen' te klikken en de schermen te verslepen. Schermen kunnen hier ook worden verwijderd met het prullenbak-icoontje. Zie Figuur 7.

374

Figuur 7 - Overzicht 'Schermen'.